Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-07-20, 16:03   #1
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Brainstorming: Företagsnamn


Hej kära sharpsare. Jag och mina kollegor har svårt att enas om ett nytt namn till vårt företag, så jag tänkte be om hjälp att kläcka idéer.

Vi har tidigare valt att framhäva vårt varumärke och inte bolaget men när vi nu utökar med flera agenturer/varumärken så måste vi börja bygga en profil för bolagsnamnet.

Verksamheten är centrerad kring kosmetiska produkter i huvudsak riktade mot frisörsalonger. Snart kommer vi även kunna leverera till hudvårdssalonger och andra retailplatser.

Den största gemensamma nämnaren är att vi jobbar med naturliga/ekologiska varumärken och strävar efter att leverera produkter som är så rena från skadliga kemikalier som möjligt.

Bolagsnamnet kan associera till verksamheten men det är inget krav (Google, Apple, Yahoo, ACNE med flera har ju lyckats iaf).

Det bästa vore om det var ett ord som kan symbolisera något som förmedlar känslan av vad vi gör som samtidigt inte har en upptagen domänadress (detta har dock visat sig svårare än jag trott).

Shoot!
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 16:18   #2
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Bara lite idéer till din brainstorming.

Hur ställer ni er till att sätta ihop två ord?
Tex Mene & Moy http://www.menemoy.se/scripts/affarside.asp

Vill ni framhäva att det är en svensk produkt? Framtagen och tillverkad i Sverige? Isåfall kanske man ska anspela lite på det?
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 16:44   #3
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Jag har inga problem med att sätta ihop två ord. Gällande tillverkningen så är den inte en art i Sverige så ingen mening att påpeka det. Söka agenturer är dessutom internationella.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 20:04   #4
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Frågan är väl vad ni har för framtidsplaner, ni kanske vill utöka till andra områden framöver och i såna fall är det ju dumt att välja ett namn som är starkt kopplat till de produkter ni nu är agenter för (så som jag läste det så är ni agenter för olika varumärken inom hår/kosmetika typ).

Kan tänka mig att det är ganska upptaget på webben med tanke på profilen. Gå på latin kanske, det tycker ju alla är ett så fint språk. Naturalis Corpus (den naturliga kroppen) kanske? Bara google translatat det, men låter som att det stämmer. Eller något i den stilen. Eventuellt med ett påhäng typ "beauty" eller vad som nu passar in (lite svårt att få ett 100-procentigt grepp om hur företaget jobbar utifrån beskrivningen).
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 20:24   #5
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Jag skall berätta en sak som jag vet väldigt väl, då jag känner en hel del kvinnor och dessutom din målgrupp så är finns det en genomgående trend.


Pretentiösa välmenande tokar.

Reneé Voltaire är ett namn för intimhygien, ekologiska tamponger osv och jag lovar dig att det finns inget som får denna målgrupp mer blöta i trosan än en spiffigt namn.

Vad ni vill ha är alltså något som talar för en fräschör och intelligens, ekologiska produkter är helt i tiden och glöm inte att folk undrar ifall ni är för billiga om det verkligen är det ni utger er för.

Estelle & Thild är ett annat företag för ekologisk kosmetika som kommer till tanke.

Helt klart är det något "unikt" namn som utlovar en närmare adlig upplevelse än något som Ecosmart eller liknande.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
eddieh (+3)
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 20:45   #6
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Både Renèe Voltaie och Estelle & Thild är varumärken som sitter på produkterna. Det vi söker är något som är motsvarande Proctor & Gamble, dvs en företagsidentitet som fungerar som ett paraply för flera varor/tjänster.

Men jag är inne på samma linje, det måste vara enkelt och spännande för att folk ska minnas det. Fördelen för oss är det endast behöver fastna hos våra konsumenter (salongerna) vi kommer inte marknadsföra det mot slutkonsument.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 20:48   #7
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Har spånat lite nu senaste 5 minutrarna med tjejen

Natural Artists
Artists of Nature
Simple Garden
osv osv

är vi på rätt väg?

Senast redigerad av Lemasive den 2012-07-24 klockan 20:52.
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 20:53   #8
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Namn som jag funderat på som blivit förkastade av mina kollegor eller som redan har sin domän tagna är t ex:

Bluebell
Evergreen
Greenroom

Med mera
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 22:44   #9
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 674
Sharp$: 43
Standard

Joyce & Harm

(En hyllning till Joyce Carol Oastes och harmoni i livet)
11433 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 22:55   #10
LL Cool J is hard as hell.
 
Boones avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 864
Sharp$: 9728
Standard

Cut Off

Kan betyda lite olika saker. Modernt är det i alla fall
__________________
"Kan bara titta på mig själv. Hur spännande skulle det vara att läsa mina drag om jag som alla andra börjar reka Barcelona, Real Madrid, Chelsea, United mfl mfl...helt ointressant. Vem fan vill läsa sånt? Jag ligger strax under 100% i roi UTAN att aldrig ha rekat dessa lag, skulle jag däremot jaga bra stat (som vissa eftersträvar) så skulle jag ju enbart reka dessa gäng. Men då tappar jag hela min nish."
-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

"We expect this account to be uneconomical based on your type of business."
Boone är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 23:24   #11
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg
Det vi söker är något som är motsvarande Proctor & Gamble, dvs en företagsidentitet som fungerar som ett paraply för flera varor/tjänster.

Men jag är inne på samma linje, det måste vara enkelt och spännande för att folk ska minnas det. Fördelen för oss är det endast behöver fastna hos våra konsumenter (salongerna) vi kommer inte marknadsföra det mot slutkonsument.
Tänkte också direkt på Proctor & Gamble (och Unilever för den delen), för jag antar att ni vill fortsätta vara öppna för andra marknader på sikt. Ni har väl någon form av värde ni vill plocka fram som ska fastna lite hos era återförsäljare, kanske tänka i den riktningen? Att bara plocka random efternamn eller andra ord som fastnar lätt och är lite udda behöver inte vara så dumt, bara det där att man undrar "vart har de fått det där ifrån" eller "hur hänger det där ihop" kan vara något som gör att man hamnar högt i medvetandet (så länge det inte innehåller något eller kan härledas till något man inte vill ska förknippas med verksamheten då, det är nog bäst att associera fritt ett par varv innan man beslutar sig så man inte riskerar att hamna fel där).
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 23:53   #12
 
Sandys avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 393
Sharp$: 2610

Tennis 2015
Stats: 81 - 118 - 5
ROI: 103.27%
Vinstprocent: 40.70%

Standard

"Amanda and Me"
Sandy är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td